Hur det funkar.
Vi vet idag att det ofta är kommunikationen som brister i våra relationer.
Problemet med det är, även om man befinner sig i en relation där man samtalar mycket, att man ändå kommer till ruta 1 - ingen förändring sker och bråken och missförstånden fortsätter.
I mina samtal så jobbar vi på tre olika nivåer för att förändra det:
TANKE
Vi tar upp ämnen som brukar leda till bråk. Oftast så är det frågor kring det praktiska, ska saltkaret stå i vänster eller höger skåp och vems tur var det att köra barnen etc. etc.
Det här kan leda till att man hamnar i rätt/fel-diskussioner och därmed så sker nästan direkt en distansering, man kapslar också in känslorna som väckts i vardags-tjafset.
Syftet med den här delen är att nå acceptans i att var och en har sin upplevelse - att det inte finns något rätt eller fel.
KÄNSLA
I varje praktiskt upprepande bråk så infinner sig känslor.
Man kanske upplever att man sagt och bett om något flera gånger men man når inte fram.
I många relationer så finns det en "pursue" - den som i det läget gör allt för att nå fram, upprepar och höjer rösten etc.
Eller så blir man "withdraw" man drar sig undan, kanske till och med lämnar rummet.
Här behövs insikten kring att känslorna är viktiga och att var och en behöver få tid och rum att bli lyssnad på.
Den som är mer på behöver backa lite och invänta den som backar och den som backar behöver träna på att stå kvar och kliva fram mer.
Den empatiska kommunikationen innebär att man tar in vad partnern sagt - lägger sin egen smärta åt sidan för en stund och försöker förstå och väcka/känna empati.
Sedan byter man och det är den andra partnerns tur.
Det är i det här läget som många famlar lite i början - vi är så ovana att dela djupa känslor, och vi inser kanske inte alltid hur mycket vardagstjafset och bråken väcker och påverkar våra känslor.
BEHOV
Hittar man känslan så hittar man behoven.
I det här läget så får var och en känna in känslorna igen och försöka se vilka behov som finns.
Det är sällan svåra eller komplicerade behov utan snarare så önskar man en kram eller bara få en stund tillsammans - inga telefoner eller annat som kan störa.
Här delar man sedan behoven och ser om man kan mötas och ge varandra det.
När vi nått hit så blir det automatiskt så att TANKE-delen, med andra ord vardagstjafset blir lättare att samtala om för man förstår varandra på djupet och man vet mer vad var och en behöver.
Som alltid när man jobbar med behoven så är det vars och ens ansvar att vara tydlig med vad den behöver så att partnern förstår det - här behövs också oftast lite träning.
SAMMANFATTNINGARNA
Något som är unikt för relationsexperten.se är sammanfattningarna.
Som klient så kan man uppleva att man pratat hit och dit och att det inte är så sammanhängande - det sammanfattas i mailet som skickas efter våra samtal.
Här finns tydliga och enkla rubriker som är till hjälp för att få en tydligare överblick över ens process samt att man kan använda sammanfattningarna som en egen mall.
Några rubriker som finns med är till exempel mönster, triggers, konsekvens, känslor, behov etc. etc. för att bara nämna några.
Det läggs också alltid med en kommentar på slutet, saker som kanske har snappats upp av terapeuten.
Dessa är mycket omtyckta och gör att man lite snabbare får fatt på det som oftast kan kännas abstrakt - det är enkelt och uppstrukterat i sammanfattningen.