Idag på radion så pratade Charlotte Lauterbach och jag om oro.

Jag minns när jag var yngre så bestod min oro mest om hur jag såg ut, om jag kunde bli accepterad trots alla mina eksem.

När jag blev lite äldre så var jag mer orolig för att det jag sa skulle låta dumt, eller att jag inte skulle bli förstådd.

 

Jag hörde en siffra en gång, 99,8 % av det vi oroar oss för händer aldrig. 

Som jag berättade på radion idag så måste jag haft otur för precis när jag hörde den sägningen så kraschade mitt liv, alltså så lyckades jag träffa övriga procenten. 

Idag är jag inte längre så orolig för någonting för det känns som att det värsta (som jag i alla fall oroat mig för) har hänt, och faktum är att jag har blivit så mycket lugnare efter det.

Om jag oroar mig idag så är det mer mina nära och kära och mina små-hundar, typ att räven eller höken ska komma och ta dom.

 

Oro kan vara en bra vägvisare eller indikator på att något är fel eller att det kommer att hända något.

Det var jag själv med om för några år sedan, jag hade gått och känt som en knut i magen, en oro som jag inte riktigt förstod vad det var, jag kunde inte sätta fingret på det.

Mitt i natten vaknade jag och förstod vad den bestod av, och jag kunde ta tag i det direkt morgonen därpå, och min oro stämde, det jag känt var helt rätt.

Däremot om oron övergår till ångest eller depression, eller börjar tarva på sömnen till exempel, då är det dags att börja styra upp det.

Det kan man göra med en modell som jag själv använt mig av, både i hjälp till andra människor men också i mitt eget liv.

Så här kan du göra:

1) Skriv ner vad som oroar dig.

2) På en skala 1 – 10, hur mycket oro känner du inför den här saken?

3) Kan du påverka den, eller har du gjort allt som står i din makt?

4) Om du kan påverka, så skriv ner vad du kan göra, om du inte kan det, så släpp det och se vad som kommer att hända. För att det kommer att förändras det kan vi vara ganska säkra på.

5) Skriv utfall och gärna datum. När skedde en förändring?

Det här är ett väldigt bra sätt att se hur relevant oron är och vad du kan påverka eller inte. 

Du kan också skriva hur din oros-känsla varierar olika dagar, ibland kanske du oroar dig en femma, och ibland en tio-plus-plus!

När du har skrivit din lista så kan du variera med att låta den ligga framme men också plocka undan den en stund, när den ligger framme så är det okej att du tittar på den och känner den oro du gör, eller arbetar med listan och vad du kan påverka/släppa.

När du lägger undan den är det meningen att du inte ska tänka på din lista och dina bekymmer alls, den ligger där och väntar på dig, och du kan ta fram den senare, på en tid du bestämt, men inte nu när den ligger undanlagd.

Hoppas att det här lilla tipset har hjälpt dig lite att arbeta och ta itu med/avhjälpa din oro, för mig funkar den toppen,

kram från mig <3

©Charlotte Sander och Relationsexperten.se

 

Obs! Här är länken till dagens radioshow, tyvärr har jag lite vår-allergi vilket hörs men men:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2967&grupp=13478

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>