December – Stress? Förekomma eller Förekommas, här några Tips!

23 november, 2015

 

Hej min vän,

nu går vi snart in i december och jag vill dela med mig av lite tankar och tips som kanske kan underlätta allt görande inför julen:

1) Börja med att fråga dig själv hur du vill ha din jul?

Vad tycker du är roligt? Vad orkar du med?

Hur mycket av det du gjort tidigare har handlat mer om prestation än om att du faktiskt gillar att göra det?

Gillade du verkligen att laga lutfisken eller hade du hellre velat sätta upp jul-belysningen?

Är det något som du önskar annorlunda jämfört med andra jular?

Kan du vara tydlig med dina önskningar och behov så kommer det underlätta för din omgivning och du ska inte känna skuld för det, du tar ju ansvar!

Dom kommer inte tycka illa om dig.

2)Be din partner göra likadant – tänka till  hur han vill ha det.

Lyssna sedan på varandras önskemål och diskutera fram olika lösningar och framför allt:

Utgå från ER tillsammans.

Tänk på att det här inte handlar om vem som ska ha rätt och vem som har fel utan det här handlar om att målet ska vara att få en skön, rolig och någotsånär avslappnad jul.

(Har ni barn så är det självklart viktigt att inkludera dom i det här)

3) När ni gjort det här och förhoppningsvis enats så är det dags att prata igenom med övriga inblandade, släkt, svärmor, svärfar och vänner etcetera.

Vet man om att släkten kommer att reagera på att ni till exempel bestämt att ni inte ska flänga runt som ni brukar göra utan att ni bestämt att ta det lite lugnare, så kan en idé vara att var och en pratar med sin mamma, sin släkt.

Detta för att slippa eventuell stolthet och positionering och onödigt tjafs helt enkelt.

Nog om det, här några andra tips om hur ni kan göra för att dra nytta av mörkret och kylan:

Dra nytta av mörkret och gör mysiga saker tillsammans.

Själv brukar jag tända ljus i massor, både inne och ute, gärna på en tisdag för att överraska kära maken. Ljusen är i olika storlekar, färger och dofter och är otroligt mysigt och stämnings-höjande.

Laga lite ”bra” mat som ger energi och ger extra D-vitamin som exempelvis fisk, ägg etcetera.

Jag vill starkt rekommendera ett extra tillskott av D-vitamin, vi är många som har brist och det i sig kan ge trötthet och en känsla av deppighet.

Se till att vara ute minst 10 minuter varje dag när det är som ljusast, helst 30 minuter – för att få i dig mesta möjliga d-vitamin.

Sist men inte minst:

Varför inte besöka en gammal kyrka, tända lite ljus, sätta er tillsammans och tänka till på varför vi firar jul, egentligen.

Ljudet av tystnaden i en kyrka är ljuvlig – och skänker en härlig fridskänsla!

Kom ihåg att ta stunder och bara vara och inte bara göra, göra och framför allt försök att vila i allt görande, det går faktiskt!

Kramar<3

 

Charlotte

 

@Charlotte Sander och Relationsexperten.se

 

 

Fler inlägg som du kanske gillar

Inga Kommentarer

Kommentera